organisator.be
ga naar www.be
GIDS  
YOUR GUIDE TO THE PERFECT PARTY
promotie

Ettelijke jaren geleden zijn we zelf ook begonnen met het organiseren van events en party's. Onze promotiecampagne bestond dan ook maar uit enkel enkel gecopieerde affiches. Maar al doende leert men...

Vandaag de dag weten we al veel beter. Als enkel affiches een zaal volkrijgen, dan bestonden er geen uitgaanprogramma's op tv en radio. Als enkel een website een zaal zou vol krijgen, dan moet je ook geen affiches meer maken.

Deze stelling werkt voor alle verschillende manieren. Wat is de nu de beste manier om uw event te promoten? Het antwoord is zeer simpel: een combinatie van alles. De stelling is zeer simpel: het ene kanaal ondersteunt het andere...

  EEN OVERZICHT
  • Affiches:
    Het meest gebruikte formaat: 50 x 70 cm en 70 x 100cm - Full Color. Bekijk onze leveranciersgids voor de goedkoopste drukkers!
  • Flyers:
    Zolang het maar zeer communicatief is: let op kleine logo's. Wees vooral creatief!
  • Radio:
    Het is zeker de moeite om naar het populairste radiostation (rekening met de doelgroep) te stappen en ervoor te zorgen dat je radiospots krijgt. (sponsoring)
  • Televisie:
    Hou er rekening mee dat de bekende zenders worden overspoeld met aanvragen: daarom denk je best aan regionale televisie of opname in de eventkalenders van deze televisie zenders.
  • Website:
    Een website is voornamelijk om extra info te geven aan geïnteresseerden. Neem dan ook een redelijke gemakkelijke domeinnaam. Hou de site zeer duidelijk en communicatief. Niet teveel franjes en extraatjes. mensen moeten vooral te weten komen : WAT, WANNEER en WAAR . Op de Homepage kan je dat best ook al duidelijk maken: "welkom op de website van dit feestje dat zal doorgaan op maand X in zaal Y."
  • E-mails:
    Reklame maken via e-mail is zeer eenvoudig, maar wel gevaarlijk. Je kan al je vrienden mailen met het nieuws dat je een feestje geeft, maar als je dit naar meer dan 200 adressen stuurt, dan moet je oppassen dat je geen klachten krijgt over SPAM. Sinds 1 november 2003 is er een wet goedgekeurd: elke mail moet persoonlijk worden gericht en voor elke reclameboodschap moet je een toestemming hebben. Er zijn echter verschillende sites die reeds een grote mailinglist hebben met mensen die zich vrijwillig hebben ingeschreven. (bijv www.be) Deze newsletters kunnen worden gebruikt om reclame over jouw party te verspreiden. Op deze manier krijg je veel reclame, in de juiste doelgroep.
  • Advertenties:
    Als je budget groot genoeg is kan je ook adverteren in de juiste magazines of kranten. Wederom, bekijk welk tijdschift het beste is, zodat dit zeer effectief is (je betaalt er voor) Jammer genoeg werken kleine advertenties bijna nooit omdat ze verdrinken in het aanbod. Wil je opvallen: adverteer groot!
  • Gratis reclame:
    Zend persberichten uit, doe interviews, zorg dat je in de media komt, al was het maar met een klein artikeltje dat in de plaatselijke krant staat. Maar wees creatief met je persbericht: enkel een sterke titel zal de redactie opvallen, en dan maak je kans op 'gratis reclame'. Bijvoorbeeld:schrijf niet: 'zesdejaars gaan op Romereis', maar wel : 'Laatstejaarsstudenten betalen zelf Romereis dmv een spetterende fuif'.
  • Mond bij mond reclame:
    Zorg ervoor dat mensen over jouw event praten, das de allerbeste reclame...spijtig dat je dat niet kan kopen, maar je bereikt het wel, door alomvertegenwoordigd te zijn.
  EXTRA INFO
 
RECLAME LANGS DE OPENBARE WEG

Door een besluitwet van 1945 is het aanplakken van affiches strafbaar (geldboeten van € 0,64 tot € 24,79 x 200 en gevangenisstraffen van acht dagen tot één jaar). Enkel op de door de overheid aangegeven plaatsen mag je affiches hangen. Verschillende gemeenten voorzien officiële aanplakborden. Meestal moet je de affiches dan binnenbrengen op het gemeentehuis en dan zorgen zij (eventueel mits betaling) voor het ophangen van de affiches.

Als je grote borden langs de openbare weg wil plaatsen met een aankondiging voor de fuif, heb je in vele gevallen een bouwvergunning nodig. Informeer goed op voorhand, zodat je geen boete krijgt voor een bouwovertreding. Voor het plaatsen van reclamepanelen langs gewestwegen heb je de toestemming nodig van de provinciale dienst Wegen en Verkeer.

Reclame via de internet weg

Iedereen wil wel op de goedkoopste manier reclame maken voor zijn party of event. In dit informatica tijdperk lijkt dat steeds simpeler: een website en enkele e-mails! Helaas is het niet zo simpel als het lijkt. Een website is een manier op je event te ondersteunen, om je sponsors iets extra te gunnen, om al de uitleg die je niet op je flyertje kon zetten te publiceren, om de foto's van de feestende medemens aan de wereld te laten zien, om... Maar helaas is een website (hoe goed hij ook mag zijn) geen garantie voor succes!
Je kan en moet ook gebruik maken van e-mails om het nieuws te verspreiden. E-mails blijven een zeer efficient en goedkope manier van promotie maken. Maar ook hier is een donker kantje! Europa heeft een anti spam wet goedgekeurd. Deze wet houdt in dat je geen e-mails meer mag sturen naar mensen die er niet hebben om gevraagd (spam). Iedereen moet uitdrukkelijk zijn toestemming hebben gegeven om dergelijk mails te ontvangen (opt-in) Bovendien moet in de "to" ook steeds de naam staan van de ontvanger. Indien je toch mails verstuurd, dan loop je de kans dat de provider je afsluit wegens spam. In een later stadium kan je boetes krijgen tot 50.000 euro. Dus pas op naar wie je wat verstuurd. Onze tip: werk samen met websites die een uitgebreide mailinglist hebben. Wil je nog meer reclame, zorg er dan voor dat iedereen die je kent zich bij deze websites registreert!

terug naar inhoudsopgave

part of www.be :: disclaimer :: contact